CITAT (Frida H @ 28-06-2006, 22:31)
CITAT (tiso001 @ 27-06-2006, 17:03)
grus - blev helt enkelt för dyrt tyckte jag.
Jag körde istället med täckbark, det gick visserligen åt 30 säckar, men med Bauhauspriser på 5 st för 89:- så blev kostnaden ändå överkomlig. Och faktum är att både jag och grannarna tycker det blev bra

Inte är det väl så dyrt med grus. Det dyra är väl transporten om man inte kan hämta själv. Däremot är det väl lättare att hantera barken, det blir så tungt att kärra grus. Har själv haft funderingar hur jag ska göra, lat som jag är. Lägger man bara på grus så trampas det väl så småningom ner i jorden (mina kragar har jag bara ställt i det gamla landet) men vad händer med bark? har du lagt nån duk under? förmultnar det så småningom? hur trivs mördarsniglarna, gömmer de sig i barken?
Själva gruskostnaden är väl överkomlig kanske, men fortfarande bra mycket dyrare än motsvarande mängd täckbark. Som du påpekar är transporten det riktigt dyra och de mängder jag skulle behövt är omöjliga att transportera själv (det är ju 16 pallkragar, så det blir några gångar att fylla....). Att bara lägga grus direkt på marken innebär, enligt de jag pratat med, att man trampar ned gruset och måste bättra på med mer grus med jämna mellanrum.
Barken måste man iofs också bättra på allt eftersom, men min erfarenhet av täckbark i andra sammanhang är att den förmultnar långsamt, och att bättra på med några säckar täckbark då och då känns överkomligt i jämförelse med att bättra på med nytt grus.
Har inte lagt någon duk under, jag räknar med att barken hyggligt effektivt stoppar ogräset och att barken inte trampas ned i jorden på samma sätt som grus.
Mördarsniglar har vi lite grann på andra delar av tomten, men ännu inga alls bland pallkragarna...det kan vara ren inbillning (eller fromma förhoppningar), men jag inbillar mig att sniglarna inte riktigt gillar att krypa omkring på täckbark....eller så har de kanske bara inte hittat dit ännu bara...
Jag kanske också ska påpeka att trädgårdslandet gjordes i ordning i våras och att barken bara ligger sedan en dryg månad tillbaka, så än så läge är det rätt mycket obekräftade teorier från min sida...vi får väl se om jag är lika positiv om ett-två år
Men just nu fröjdas jag åt ett välordnat och prydligt trädgårdsland där faktiskt allt vi sått växer så det knakar, allt från amerikanska blåbär och jordgubbar till alla möjliga salladssorter och svartrot

Det enda som går trögt är potatisen, men det KAN bero på att vi satt dem upp och ned

Men även här har blasten börjat titta upp....