Vi har väl traglat frågan roundup i andra trådar förut... Men som den besserwisser jag är så kan jag inte låta bli att dra på smilbanden lite när jag läste artikeln från SVT. Uppenbart hade journalisten inga större biologiska kunskaper, "simulera ett marint ekosystem" med grodor som enda djur??? Marint syftar på hav. Simulerar man ett vattendrag med grodor så är det ett limniskt ekosystem (limnologi= sötvattenslära). Slänger man grodor i havet så är de inte konstigt att de mår dåligt

Jag tyckte referatet var lite märkligt.
Även om jag själv inte är så mycket för giftanvändning så kan jag faktiskt förstå det i fallet med en tomt som invaderas av sly. Det finns inget värre att utrota än förvedade växter som kan sprida sig vegetativt. Hemma på föräldrarnas naturtomt så har vi stora förvildade hallonsnår som ingen hade hållts efter förrän vi flyttade in. vi har slitet oss fördärvade på dessa hallon men det märks inte när man ser på dem.
Har man dessutom asp eller björksly som sprutar upp i massor så förstår jag desperationen. det finns inga planer att rycka upp det. antingen blir det roundup eller så får man utsätta det för kraftigt bete av älg eller getter.