Jag skulle sprida ut dem, inte ha syren och gullregn tillsammans, men det är ju en smaksak.
Ang kombinationer så tycker jag att fjärilsbusken gör sig bäst som solitär i ett lägre buskage, den blir ofta undanträngd om den ska tampas med schersminer och syrener. Ha någon låg marktäckare i framkant (spirea, nån av de vintergröna benvedarna, eller kanske perenner (näva, exempelvis någon som blir lite högre 'Brookside' - snygg till fjärilsbusken) I den här lägre marktäckaren sätter du fjärilsbusken som solitär.
Körsbärsbenveden är ju en läcker höstbuske och kan passa tillsammans med vår eller sommarblomande buskar, ex liguster, som faktiskt är fin som friväxande, inte bara som klippt häck. Även körsbärsbenveden bör sättas som solitär i en lägre marktäckande matta ex tuvsnöbär, tuvkornell eller sockblomma för att komma mest till sin rätt. Däremot tycker jag att vanlig benved är en utmärkt buskagebuske, så även rönnbärsapel, Malus sieboldii, som har fler, men mindre frukter än bukettapeln och också blir högre. Otroligt läcker på hösten med gult bladverk och röda bär. Fin även med de vita blommorna på våren.
Perukbuske, rödbladig smällspirea, blodplommon/blodhägg/blodhassel livar upp varje buskage med en avvikande bladfärg. Så även guldschersmin eller gulbladig smällspirea.
Pratar vi större buskage är även körsbärsplommon ett givet inslag.
Ja, det var lite tankar från mej Lars
|