CITAT
Jag har humle under en 10-15 m hög hängbjörk och den trivs bra, för bra. Nu är det nog 10-15 plantor... Under björken står också en fläder och trivs, så där är trångt men alla mår bra.
Det lät ju otroligt hoppingivande. Har du använt någon sorts markduk, hur länge har du haft din humle under björken? Har du något foto att visa? "Min" björk är fruktansvärt ovänlig mot allt jag försökt plantera intill. Det kanske är något personlighetsdrag hos just denna bjök, vem vet. Men den växer strax utanför våran stenmur (därför är fällning inte aktuell, och den är hemskt ful eftersom någon i dess ungdom har klippt av toppen, den grenar sig i tre tjocka toppar) på en plats jag skulle vilja "lumma igen" för att få lite mindre insyn. Men som sagt varken rönnen, kaprifolen eller Smällspirean hade en chans att växa där. De dog inte, bara stod still i växten år efter år medan björken blev större och större. När de sedan flyttades växte de som de skulle. Och hallonraden tynade också bort, sakta men säkert.