Japp, leta upp en bok låter som en bra ide, antikvariat eller bibblan. Finns säkert nyutgivna böcker om saftning/syltning/konservering osv. också hos en välsorterad bokhandlare.
Jag har en bok som heter nåt i stil med "Safta, Sylta, Koka in" från ICAförlaget från 80-talet nångång. Är på jobbet nu så jag kan inte läsa innantill men ...
I stort så går processen ut på att man steriliserar innehållet i burken samtidigt som man gör så att det blir vacuum i den. Lock+gummiring är utformade så att ånga kan pysa ut under uppvärmningen men ingen luft kan sen tränga in när burken kallnar.
Vanliga glasburkar med skruvlock funkar utmärkt att använda (så länge locken inte är skadade), dom är ju också hermetiserade på samma sätt men i en lite större maskin i konservfabriken.
Burkarna skall vara helt täckta av vatten, locket skall vara på (stängt) och det hela skall koka tills burkarna (innehållet alltså) når en viss temperatur. Har inte detaljerna i huvudet men kan kolla lite när jag kommer hem.
Har man bara lite kolla på temperatur och tid så är det lätt och resultatet blir jättebra.
Jag har gjort en del tomatsås och grönsaksröror och konserverat på detta sätt och det har funkat jättebra.
Passa på att köpa lite billiga grönsaker (det som har säsong just för den vecka) och blanda med dina egna grönsaker och gör massor av god
Ratatouille och koka in hela vinterns behov. Anpassa recept efter vad som är moget eller billigt. En perfekt bas till soppor, grytor, som pastasås, som tillbehör, sås eller på egen hand.
DET BLIR SÅÅÅÅÅÅ GOTT !!! Jag lovar.