CITAT (Bettson @ 06-07-2006, 08:30)
NU fattar jag inte ett dugg Stina. Är du blivande djurrättsaktivist?
Varför tycker du då att ALLA hundar skall hållas kopplade. OCh vilka medel som helst! Koppeltvång, munkorg osv.
Det är väl för sjutton endast en liten bråkdel av alla hundar och hundägare som uppför sig på det här viset.
Själva har vi principen att fostra och dressera hunden så att den inte behöver koppel. Just för att ge den så mycket frihet som möjligt utan att vara bunden i ett snöre. Och jag kan garantera dig, ingen störs av vår hund.
OM du vore djurvän så skulle du väl se till hundarnas bästa. Att tex folk som använder sina hundar som vapen genast blir fråntagen sin hund så att den kommer till en bättre ägare eller till den eviga vilan.
Och att alla andra hundägare som verkligen lägger ner tid och resurser på sina hundar inte skall bli bestraffade för andras synder.
Jag börjar faktist bli trött på alla hysteriska djurlagar.

vält en och en annan scanbil har man väl gjort i sina dagar..
nejdå - jag bara skojade, det har jag inte alls gjort
det jag tänker är att om det ska till ett koppeltvång för att pitbullkamper ska stoppas, att inte "kamphundar" ska bussas på andra hundar på stan så får det väl bli så.
jag tror inte att hundar som behandlas väl i övrigt mår dåligt av att gå i koppel.
därmed inte sagt att jag tycker förslaget är bra MEN man måste börja någonstans för att få stopp dels på alla dessa "kamphundar" som tvingas till slagsmål och även på rent olydiga hundar som springer till höger och vänster och ägarna har ingen som helst kontroll över dem.
jag tycker vansinnigt synd om exvis den pbtiken som var en sk burhund, hon var för vek för att slåss, därför slängdes hon in i en bur och andra hundar fick komma in och öva på henne, hennes tänder hade klippts av för att hon inte skulle kunna försvara sig, en valpkull fick hon och valparna skulle också bli burhundar innan de räddades.
jag vet inte hur ett koppeltvång skulle räddat den tiken men kanske skulle hon sprungit lös någon gång och husse/matte åkte dit och hunden togs ifrån ägaren för att polisen såg att något var snett med hundhållningen där.
nu handlar inte det här koppeltvånget om att rädda dessa kamphundar utan andra "vanliga" hundar (iaf i malmö) men hundarna och dess ägare kommer SYNAS på ett annat sätt och det är bra.
nåja, förslaget verkar vara väldigt välkommet bland hundägare i malmö så vi får väl se hur det utvecklar sig.