CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 05:28)
Med all respekt för ditt val, men jag personligen kan inte förstå varför man väljer att köpa en "kamphund".
Ett slarvigt uttryck förvisso, men till syvende och sist så finns det ju ett antal raser som faktiskt ÄR framavlade för att kampa.
Det finns över 300 raser i Sverige, så nog måste det väl finnas någon av alla dessa som kan tilltala alla.
Jag är övertygad om att jag får på skallen nu, men en betydligt enklare väg att lösa problemet är att helt enkelt förbjuda ett antal raser/rasblandningar.
Hur macho vore det för den här gruppen människor att gå med en pudel i snöret?

Anita: Med full respekt för din kunskap om dessa hundar och ditt val av hund. Så kan jag tro att du inte har träffat så många hundar av dessa raser. Och då är det lite underligt att så man vågar uttrycka sig om varför det vore så konstigt att man fastnar för en av dessa raser.
Det är endast ett få raser som verkligen är framavlad för kamp. Dessa är american pitbull, tosa och några till.
Alltså borde man inte sätta tex American staffordshire terrier och Staffordshire bull terrier i samma grupp då dessa aldrig avlas efter dessa linjer som en hundras registeras. Utan enbart efter utställning.
Och som du nog vet så räknas både staffen och amstaff till dessa raser som du nämner, i alla fall enligt SKK vilket jag antar är en godtag bar kennelklubb för din del med? Så varför inte?
Jag förstår inte riktigt varför jag ska behöva förklara för dig varför jag valde och charmas av dessa rasers människoglädje, envishet, glädje till arbeta och helt enkelt deras livsglädje.
Jag tror inte att rasförbud är något som funkar. Jag vet inte hur insatt du är men ifall du vore det så borde du veta att det har varit ett rasförbud även i Sverige.
Men varför skulle en person som inte bryr sig om lagen i övrig bryr sig om ett rasförbud?
Eller blir det snarare inte ännu ett sätt att få en "cool" status över dessa hundar som istället borde behöva få ett rykte som en hund som mycket väl hade kunnat komma fram i bruks och lydnads världen med rätt ägare?
Och de många av de seriösa ägarna som jag känner ägnar sig åt något slags aktivering som tex WP, spår eller liknade.
Den som de drabbar är oss seriösa ägare som tar vårt anvsar och lyder lagen.
Jag tycker att det är lite oförskämt att det sista som du skriver även om jag förstår vad du menar.
Jag tog runt 1,5 år på mig att välja ras och sedan hund.
Jag är seriös oavsett vad folk tycker när de ser mig och min hund, det är bara deras egna fördommar som säger resten!