CITAT (annie3 @ 06-07-2006, 21:51)
CITAT (Smurf @ 06-07-2006, 00:45)
Mmmmm, flockledaren tillåter INTE en ranglägre att sova i samma bädd... så tillvida det inte är en krullhårigkönshårspudel. Studera vargen för klargörande om detta.
Tja, det är lite inte helt lätt att själv studera vargar som lever fritt, men jag förstår vad du menar. Jag frågade hur du resonerade för att jag var intresserad, jag vet ju hur jag skulle resonera, men det är roligt att få input. Men jag håller ingen kniv mot din strupe.
Mina hundar ligger i min säng någon dag i månaden, för att jag säger till dem att göra det. Jag säger också till dem att gå därifrån när jag vill.
Det är inte fel att ha dem i sängen (dvs inte bristande ledarskap, sänder fel signaler osv...), så länge det är ledaren som säger till hunden vad den skall göra och när.
Fel blir det när det är hunden som är den som får bestämma när var och hur.
Samma sak gäller allting. De lyckligaste hundarna har (eftersom de är flockdjur som älskar att följa en trygg ledare) hela tiden vägledning om vad de skall göra. Oavsett om de är lösa eller kopplade. Det innebär att en lös hund på vanlig promenad aldrig ska tillåtas vara längre bort än att ägaren har full kontroll över den, dvs den lyder stanna, sitt, ligg osv. Avståndet är beroende på hur storartad ledare hunden tycker att du är (hör naturligtvis ihop med hur mycket man jobbat tillsammans). Vissa har ett kontrollavstånd på en meter eller knappt det, andra 30 eller 50.
En intressant parentes är att vid lydnadstävlingar så brukar många få mycket högre poäng på "fria följet" ("fot med lös hund") än "linförigheten" (kopplat "fot"). Anledningen är att ägaren klantar till det när den har något att hålla i!:lol:
Ytterligare en parentes är att hundrädsla inte är vanligt i länder med lösspringande hundar. Inte heller trafikolyckorna faktiskt, folk kör på ett annat sätt eftersom de vet att det finns lösa djur på gatorna.