CITAT (ciczi @ 07-07-2006, 06:17)
Appropå koppeltvång i Malmö kan jag berätta om en nyligen inträffad historia.
Far min var ute med familjens kelgris, Edison på morgonpromenad. Eddie var kopplad, som alltid och de lunkade på i lagom maklig takt. Plötsligt kommer det en hund (hanhund) farande bakifrån och ger sig på Eddie (han är ju hane). Eddie tror först att det är lek för han älskar alla hundar och vill leka med alla. Men sedan börjar han försvara sig och far börjar att mota väck denna bitska hund från sin egen hund. Allting går ju väldigt fort. Eftersom far hindrar den andra hunden från att bita och skada Eddie för livet så blir den så förbannad på far att den hugger honom i benet. Först en gång och då viker sig benen på min far. Sedan en gång till och då får han tag i en riktig tugga av fars ben och sliter av den. Blodet sprutar och sedan kommer ägarna springande och tar hand om sin hund. Hunden som är av rasen soft coated weaten terrier (stavning?) är enligt ägarna vanligen världens snällaste men aggressiv mot hanhundar.
Kopplad var hunden som attackerade inte och inte heller har de ett inhängnat område till sin hund. HUnden hade smitit ut från huset. Hunden har förlänge sedan passerat könsmogen ålder och personligen tror jag inte att den kastrering som hundens ägare gjort nu är speciellt effektiv. Den hunden bode ha munkorg tycker jag. Dessutom har mina föräldrar fått höra av andra hundägare i området att den har varit på andras hundar förut men att det var tydligen första gången som den bitit en människa.
Far som redan har dåliga ben pga sjukdom kommer inte att bli helt bra i benet igen och mor har blivit rädd för att gå ut med hunden på det hållet där den bitska hunden bor.
Självklart ska man ha den kontroll över sin hund att den inte kan smita ut och skada andra, man ska också ha den kopplad så att man har kontroll över den hela tiden, har man den lös ska det vara så att man har kontroll och att de inte springer vind för våg. Hela denna händelse är självklart polisanmäld.
mvh Ciczi
Usch Stackars din pappa.
Men nuvarande lagstifning tillåter inte att hundar biter människor. DÅ är det oftast någon påföljd. Koppeltvång eller avlivning.
Problemet är inte att lagstifningen behöver skärpas. Problemet är att det inte utdöms påföljder för de fel som begås. Alltså struntar folk i lagen fär det händer ju ändå inget. Man måste faktiskt få ta konsekvenserna av sin handlingar.
Skärper man lagen till att alla hundar skall hållas kopplade så innebär det bara att vi normala laglydiga medborgare kopplar våra hundar.
Men dessa idioter om jag får kalla det så som inte ser efter sina hundar ordentligt kommer att fortsätta att ha dom lösa.