CITAT (Rossi @ 07-07-2006, 09:43)
Varför ska just prästernas åsikter berättiga dem till att vägra utföra sina arbetsuppgifter?
Och ska man ha bibeln som referensram och följa den så är det illa ställt.
Fast det är ju just bibeln som präster baserar mycket av sina åsikter på.
Man kan såklart hävda att präster, såsom statsanställda, inte ska få ha egna åsikter på allt. Men nu ÄR de ju inte statsanställda längre.
Vi har ingen statskyrka. Religionsfriheten, om vi ska ha sådan, måste rimligen innebära att en präst har rätt att vägra viga vem det nu vara månde. Om detta är ett problem för hans arbetsgivare, så får han väl överväga att byta arbetsgivare eller arbetsuppgifter. Svenska kyrkan tillåter exempelvis att skilda personer gifter sig igen. Är man så förstockad präst att man inte kan tolerera sådant så bör man såklart byta till ett mer fundamentalistiskt samfund.
På samma sätt menar jag att ett privat sjukhus såklart har rätt att vägra utföra aborter. Eller vägra inseminationer. De kanske bara vill göra bröstförstoringar. Helt vansinnigt, javisst, men ska vi tillåta privat vård så kan ju inte staten bestämma allt.
(Själv vill jag ju ha en mer förstatligad sjukvård, så det där med privata bröstförstoringskliniken var bara ett exempel. Dessutom är nästan all kosmetisk kirurgi av friska människor av ondo, men, det är en annan diskussion antar jag)
Håller för övrigt med om att bibeln i många avseenden är så rasistisk att man kan ställa den bredvid Mein Kampf i bokhyllan, men precis som alla religiösa texter så bör den tolkas efter sin samtid. Menar jag alltså, fundamentalister kan ju ha andra åsikter - vilket är ok så länge de inte försöker pådyvla dem på andra. Jag tycker att stora delar av Nya Testamentet är rätt bra exempelvis, och tycker det är intressant att läsa även Gamla Testamentet ibland. Även om jag såklart sällan orkar läsa speciellt långt.