Anita: Men vad då usprungligen? Amstaffen och staffen som ras har aldrig avlas efter annat än utställning. Apbt avlas efter både och, men är först och främst avlad för det.
Och jag tycker verkligen inte att apbt eller ngn av dessa andra raser är en hundras för vem som helst. Man måste vara medveten om vad för slags hund man har i kopplet.
Jag förstår att du inte riktade det personligen mot mig.

Men det var mig som du skrev "till", plus att jag vill förklara varför "såna åsikter" gör det svårare för seriösa ägare. Jag personligen har aldrig mötts av några såna åsikter utan alla som träffar min hund gillar henne. Men många av mina vänner möts av andra åsikter.
En av mina bättre kompisar har blivit spottad och folk har skrikt "fula ord" efter sig och hennes renrasig apbt. Ett tag tyckte h*n att det var jobbigt att gå ut med hennes hund/ar i runt mycket folk. Och hon är en hundduktig person som lägger mycket tid på sina hundar.
Problem ligger som du/jag sa i de oseriösa ägarna. Och som sagt så tror jag ett rasförbud bara ökar på själva statusen att äga "en farlig hund".
Och sen tror jag helt klart att problemet i många fall inte ligger i rasrena hundar utan snarare i blandraser.
Och jag försöker inte försköna hundarnas utsprung eller säga att det är änglar. Inga hundar är änglar som aldrig gör något farligt.
Men med rätt ägare så är den risken rätt liten oavsett ras.