CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-07-2006, 16:22)
Jag kan ta fram den själv:
"Under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad."
Jag kan inte se någon skillnad mellan "väluppfostrad" och "ouppfostrad" hund, utan vi får nog acceptera att lagen är lika för alla.
Olle
Självklart är lagen lika för alla
Skam vore det väl annars.
Det finns som du säkert vet en hel del områden där det inte finns nåt vilt.
Rör man sig i skogsområden där man vet att det finns vilt, så anpassar man sig.
Har man en hund som rör sig inom en liten radie som gör att man snabbt kan få kontroll över den om det behövs, så är det inget problem.
Har man däremot en hund som inte är pålitlig om den stöter ihop med vilt, så ska man ju ha den i koppel för att förhindra att den jagar.
Man ska ju för all del inte glömma att hundägare är djurvänner, vilket också innebär att vi oftast tycker om alla djur.
Därför vill man ju inte heller dom vilda djuren nåt ont.
Linda:
Hur man bäst kan angripa problemet kan man ju ha delade meningar om så klart.
Du har din och jag har min.
Ett rasförbud (inkl. rasblandningarna som det ju oftast gäller), tror jag är lättare att följa upp att det efterlevs än ett koppeltvång.
Ett rasförbud skulle dessutom drabba ett mindre antal skötsamma hundägare, än vad ett allmänt koppeltvång skulle göra.
Det är också viktigt i mina ögon.
Sen ser jag det också som en möjlighet att "avväpna" dom här individerna.
Jag hävdar fortfarande envist att det måste finnas någon annan av dom drygt 300 raserna som skulle kunna passa.
Helst vill jag inte att vi vecklar in oss i nån rasdebatt egentligen.
Efter några år på diverse hundforum har jag insett att dom aldrig leder till nåt gott, utan det brukar oftast bli bråk helt i onödan.
Det slutar med att man får komma överens om att man inte är överens.
Jag är helt säker på att apbt-ägare ofta blir utsatta för både elaka kommentarer och värre saker.
Det är trist, men jag är rädd att det aldrig går att helt komma bort från det.