Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skötsel av pumpa?, Behöver lite tips :)
          Tobb
          Inlägg 06-07-2006, 21:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Jag har pumpan i ett "växthus" gjort av knutar och VP-rör och med fiberduk över.
          Pumpan trivs riktigt bra där, men nu håller den på att växa ut.. Huvudrankan är just nu ca 4 meter

Men jag vill veta är hur jag ska göra runt "pumpafrukten" eller vad det heter. Ska man ta bort onödiga blad runt den?

Nu lägger jag över jord över "pump-ranks-stammen" och den verkar trivas med det, är det ett bra sätt?

Ge mig massor med tips på hur jag ska göra! smile.gif Vill få en stor pumpa i år rolleyes.gif

EDIT: se bilder längre ned på sidan!

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 10-07-2006, 07:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Tack för svar. Hur många rankor skall man då spara? Jag har hört att man inte skall ha för många om plantan skall orka ge fina pumpor. Även om jag inte vill ha jättepumpor så vill jag ju inte ha småpluttar heller. Jag brukar koka marmelad/ sylt av pumpa. Har tidigare aldrig odlat egna men de jag brukar få brukar vara ca 30 cm i diameter. Hittills har jag nupit bort rankor som kommit redan uppe i rundeln eftersom jag vill att den skall dela dig först nere på gräsmattan.

En sak till som jag undrar över är att det bli så få honanlag. Jag har 3 plantor och på den ena har jag ett anlag förutom ett som kom uppe i rundeln och som jag nöp bort direkt eftersom den inte skulle ligga bra där. På en planta har det kommit ett anlag som jag befruktat och som börjat växa. På den tredje plantan har inte kommit ett enda.

Skall man ge mer gödsel även om bladen ser fina ut? Skall man ge extra vatten under varma dagar även om jorden fortfarande är fuktig?

Tack på förhand

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 05:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon