Jag håller med Bettson, mängden idioter som går lösa är väldigt stor. Höll på att säga "förvånande stor", men, det vore att ljuga, förvånad har man ju närapå slutat att bli.
Har nog tidigare i tråden berört att jag tycker att hundar oftare bör kopplas, har äldre släktingar som är hundrädda och som jag tycker bör slippa lösa hundar på badstranden exempelvis.
Folk verkar ha svårt att förstå att olika hundar har olika temperament, och olika roller. Jag har flera kompisar som "gullar" med hundar, på ett sätt som är främmande för mig. I mina ögon leker de med hundarna på ett sätt som hetsar upp hundarna till att bli riktiga "vildbasar". Aldrig att jag skulle låta min hund (har dock ingen just nu) slicka mig i ansiktet exv. Samtidigt lär sig barnen att det är ok, till och med uppmuntras till, att "härja" med hunden. Detta beteende bär de sedan med sig och tillämpar vid möten med okända hundar. OBS, jag har inget emot att klappa eller leka med hundar, men jag är väl mer gammeldags lagd kanske. Problemet är att inte alla hundar är som deras gulliga och trevliga kramdjur. Försök gulla med vår salig drever efter en jakt, och bered dig på handkirurgi liksom.
Det jag menar är, att folk får leka och stoja med sina egna hundar som de vill. Men de ska inte förvänta sig att kunna lattja runt med okända hundar på samma sätt. Barn (och vuxna, i den mån det går) måste lära sig att okända hundar inte bara kan vara farliga, det är även fel att göra som Bettson beskriver, locka, gulla, mata.
Ett annat problem som man kan beröra är att hundrädda ofta (omedvetet och inte med mening såklart) stressar upp hundar. Vilket gör att den hunden tittar på, kanske skäller åt, ofta är just den hundrädda.
För övrigt stör jag mig till förbannelse på alla idioter som matar fiskmåsar och annat otyg här mitt i staden. Fåglarna blir ju helt tama och väldigt påträngande. Jag är stor vän av fiskmåsar, om de är på kusten, men ibland vill man ju ta till våld mot dem när de flaxar ovanför huvudet för att sno ens korv&bröd.
--------------------
zon2.5
|