CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2006, 18:56)
Ämnet är kontroversiellt men jag tycker det är ganska viktigt att man undersöker hur dom olika raserna av människor har uppkommit och vad som skiljer och förenar. Det finns ju flera medicinska skillnader som t.ex att vissa asiater bryter ner mediciner långsammare än andra. Resultatet kan bli att dom får överdoser om inte sånt beaktas. Vad som däremot är milt sagt mycket tveksamt är när man rangordnar olika raser och ställer dom mot varandra.
Kanske mer att man anpassar sig efter den miljö man lever i? Jag är inte alls insatt, men såg ett intressant program på nån discovery-kanal om att alla män i hela världen härstammar från en enda man som levde i norra afrika för massor av tusentals år sen.
För mig är ansiktena intressanta. Och kulturen! Nu är alla folkdräkter ersatta av jeans+T-shirt. språken och kulturerna antingen glöms bort eller blandas upp iom att världen blivit så liten med nya kommunikationer. Och det är ju något som hänt på en ganska kort tid. Hjälpte en gång till och satte upp en fotoutställning över 20-talet i Gbg och det var som om det var bilder från en helt annan värld. Min farmor är född på 20-talet så det känns ju inte så där hemskt länge sen.
Men det är ont om gamla fotoböcker med människan i fokus.