I Bra böckers Världsatlas (som mina föräldrar har) finns det ett uppslag med bilder på olika folkslag. De är iof tecknade.
En intressant sak med bilderna tyckte jag var att Samen var mer mörkhyad än Tamilen från Indien.
Boken är inte så förskräckligt gammal. Kan kolla upp det om någon är intresserad.
I ett historiskt ljus kan jag tycka att det är intressant att se hur man tidigare har definierat och kategoriserat människor. Det är något som vi gör än idag, fast vi kanske inte tänker så mycket på det. Det är en mänsklig och naturlig företeelse, men det innebär tyvärr ofta grova generaliseringar och logiska felslut. Mekanismen bakom detta förklaras lite i boken "Osunt förnuft" som jag varmt rekomenderar alla att läsa!
Jag tycker också att det är kul att se hur olika alla människor egentligen är. Min bästa kompis och jag brukar bli tagna för syskon, ibland även som tvillingar. Men när vi står brevid varandra så ser vi att vi har totalt olika proportioner, och vi kan därför sällan låna kläder av varnadra, och om vi gör det så sitter de helt annorlunda.
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|