Läste för några dagar sedan att det tvärtom var FLER fästingar i år. Detta tack vare den milda hösten förra året, samt snötäckta vintern som skyddade avskummen mot frost. Däremot kan det säkert vara lokala variationer. Nu under juli kan det dessutom vara för torrt och varmt för dem tydligen.
Men det hindrade inte att jag, som under hela mitt tidigare liv knappt ens sett en fästing, fick TVÅ krypande drägg på mig häromdagen, båda två på händerna, så jag dräpte dem innan de bet sig fast nånstans. Den ena fick jag när jag puttade bort några grässtrån/löv för att ta kort på en rot i gräsmattan. Den andra fick jag när jag tog upp en vattenslang. Att di kunde vara så snabba...
Tog ett rejält bad efteråt, och kollade att ingen jävel hade bitit sig fast, hatar fästingar.
Mygg är otrevliga, men så länge de inte sprider sjukdomar kan de inte ens jämföras med fästingar tycker jag. Ett tips kan vara att knapra i sig nån antihistamin innan man beger sig in i myggsvärmar, då blir svullnaderna och kliandet reducerat.
Får hoppas det snart kommer ett borreliavaccin, men, har inte för stora förhoppningar.
--------------------
zon2.5
|