Det låter kanon.
Ett av de bästa tips jag fått var att lägga valpen på rygg ½ - 1 timme varje kväll när vi såg på TV.
Då skulle den ligga riktigt på rygg och vara avslappnad samt fick inte självbestämma när den blev uppsläppt. Det är en mjuk väg att skaffa sig dominans som fungerar bra om man börjar tidigt.
OCh spårar gör alla hundar som inte har något fysiskt fel på sitt luktsinne. Det är bara omgivningens förväntningar som gör att inte alla använder sig av luktsinnet. Så du kommer att få en fin spårhund om du jobbar på det.
Vår har klarat anlagsprovet och nu tränar vi på 17-20 timmar gamla spår. Det blir nog öppen klass om någon månad.
VI har mycket spårträning, apportträning, vattenövningar och dirigerignsövningar just nu. Hennes sök är alldeles för kort för närvarande men det ligger i planen. Vi har satsat hårt på lydnaden först, i andra hand att spåret skall fungera. Först efter det ska hon få börja jaga på riktigt.
Fast skulle det bli ett eftersök nu i " skarpt läge" så skulle hon nog få prova.
Fast vår frys.... den har jag sluta att förvara mat i.
När jag hittade blodflaskor, hela fåglar med dun fötter och allt, rådjursklövar och annat som husse och hund tycker är så läckert så fick familjen ALLTID färsk nylagad mat.
Så inget ont som inte har något gott med sig.