CITAT (Bettson @ 13-07-2006, 16:54)
Tack för komplimangen Ophelia och Evgeni. Inte vet jag om jag är så klok.
Men erfaren och ibland medfaren kanske.
Jag jobbar just med sådana här saker och jag har lärt mig hur fel det är att både puscha på och förkasta andras affärsplaner. Bättre då att ge en arbetsmall så att de själva kan anta eller förkasta vad som vore en bra affärsidé.
Och hur tråkigt det än är att räkna så vet man inte om allt stämmer förrän man räknat. Jag har sett många affärsplaner som ser utmärkta ut på papper med budget och hela fadderittan, men där man glömt att tex räkna på arbetsinsatsen som krävs. Eller att man inte har en aning om alla "dolda kostnader" som man inte känner till.
Själv tog det mig fem år utan coaching att lära mig sköta mitt eget företag och bli tillräckigt affärsmässig. Det hade inte tagit mig halva tiden en gång ifall jag hade haft en erfaren coach.
Det är ungefär som om jag skall lära mig att köra bil. Jag börjar med att ta körkort och så köper jag mig en bil. Sedan tränar jag på egen hand för att så småningom bli en ganska bra chaufför.
ANdra varianten är att jag först uppfinner hjulet, bygger bilen, sätter mig i den och börjar köra. I så fall ska man inte bli förvånad ifall man inte kommer någonvart eller om man nu rubbar sig ur fläcken så är risken stor att man kör i diket, om ni förstår vad jag menar.
Själv klarade jag mig genom att bita i gräset och jobba som en dåre till jag lärde mig bättre. Brorsan sa lite underfundigt till mig att dumt huvud, det får hela kroppen lida för. Men bara man lär sig av sina misstag, så är ju inte den erfarenheten bortkastad precis.
Smarta ord igen. Väl är väl om man har bra underbyggt om man nu skulle halka åt pipsvängen. Inte så roligt om hela ens livsexistens försvinner.
Ser tyvärr via mitt arbete många egna företagare som inte ser om sitt eget hus och inte tar ut en bra lön (med bra lön innebär en helt normal levnadsstandardlön). När de sedan hamnar hos mig och inte kan arbeta längre helt eller på någon del så brakar ekonomin. Det är så tragiskt.
Jag är en lat själ...tror jag förblir anställd ett tag till
Håller tummarna för dig Merlin....har du väl tröskat dig igenom alla de där jätteviktiga och nyttiga "måsten" så kommer du säkert att fixa det

(ser fram emot att komma och käka goda bullar, eller få lite lotionmassage av nyttiga krämer typ sådana som tar bort celluliter och överflödeskilon här och där på ett smärtfritt sätt)