Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag "tjatar", om "naturliga ämnen"
          amaira
          Inlägg 14-07-2006, 08:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag har skrivit det härhär förut, fast det var nåt år sedan, men jag skriver det igen, för det är nog egentligen ganska viktigt.

Var det på mitten av åttiotalet, som det började bli populärt med naturläkemedel? (igen, det är ju en urgammal kunskap) I alla fall var det då jag stötte på reklamen, och människorna som trodde på reklamen:
          Att det är ett `rent naturmedel´ verkade garantera både dess verkan och dess ofarlighet, till skillnad från de syntetiska läkemedlen.

Då brukade jag dra min ramsa, och med ganska torr röst deklarera: "Javisst, och curare, bollmört, och till och med kadmium är rena naturmedel."

Curare är ett av de starkaste växtgifter som finns och indianerna använde det som pilgift. Bollmört är en annan riktigt giftig växt som är väl känd. Och kadmium, den giftiga metallen som anrikas i inre organ och har en halveringstid på 40 år, är till och med ett grundämne, vilket betyder att det inte kan bli "renare".

Att det är "naturligt" är verkligen ingen garanti för att det är ofarligt. Flertalet av de syntetiska medicinerna framställs dessutom från växter. Och de som inte gör det, innehåller i alla fall desamma verksamma ämnen - men i väl kontrollerad och känd dos.

Ett c-vitamin (som exempel) är ett c-vitamin, vare sig det finns i en apelsin eller är framställt i laboratorium på kemisk väg. Den kemiska uppbyggnaden är exakt densamma, av den enkla anledningen att det inte skulle vara ett c-vitamin längre, om det inte vore!!

Nackdelen med naturmediciner (för de har givetvis nackdelar de också, liksom de har sina fördelar) är att det inte går att veta exakt vilka doser de olika växterna innehar, av de olika verksamma ämnena.

Även om det vore så, att växtplats, näringstillgång, väderlek, att de skördas vid exakt rätt tidpunkt på dygnet och i växtens "mognad", osv. skulle vara under full kontroll, är varje växt i alla fall "individuell". Exakthet är svår att uppbringa.

Givetvis har ett mycket stort antal växter "medicinsk verkan"! Vilket betyder att de i fel doser och med okunnig användning faktiskt är giftiga!

Djupa kunskaper i både kemi och biologi, är lika viktiga inom all användning av naturläkemedel som inom den traditionella medicineringen. Ska jag själv behandlas med naturläkemedel, så vill jag ha en kunnig, utbildad läkare som ordinerar och kontrollerar!

Att själv börja exprimentera med vilda växter som växer utanför knuten, anser jag mycket vanskligt.

När jag söker på nätet brukar jag finna en del "självutnämnda häxor" som säljer alla möjliga konstiga hemgjorda brygder (läs teer) och torkade växter av sånt som jag själv aldrig i livet skulle stoppa i mig!

Flera av växterna är svagt giftiga och/eller kan ge biverkningar under vissa omständigheter, som varken säljare eller köpare/brukare verkar veta något om... Jag tror knappast någon dör av det som jag har sett säljas av oseriösa "häxor" - men det är definitivt varken bra eller nyttigt.

(Å andra sidan har ju placebo-effekten en dokumenterad effekt, så kanske (fast tvivelaktigt) hjälper det någon...)

Till skillnad mot nutidens moderna "häxor", hade tidigare generationers "kloka gummor" oftast generationer av kloka gummor bakom sig, som de lärt sig av från barnsben. Men visst fanns det kvacksalvare förut också.

Däremot finns det en hel del växter, som INTE har "medicinsk verkan" (läs: "som inte är giftiga") men som har klart hälsohöjande effekter, främst p.g.a. rikt näringsinnehåll, mycket fibrer, osv.

En del växter har också en egen milt medicinerande verkan mot en del enklare åkommor, och dessa växter kan man lugnt använda sig av om man vet vilka växter och om man vet vad man gör. Med dessa växter är marginalerna för "felbehandling" mycket stora, och de är därmed inte farliga.

I grunden handlar "friskhet" om att leva ett sunt liv!!! Dit finns det inga genvägar, och inte heller några "mirakelmediciner".

Näringsrik kost med mindre socker och mera fibrer, alkohol och cigaretter bort, motion, god sömn, tid för eftertanke och rekreation, och en meningsfull egen tid för sig själv. Det "botar" (och framför allt förebygger) mer sjukor än all medicin i världen kan göra - naturmedicin eller syntetisk.

På vägen mot ett sundare liv, har "grönsaker" en stor betydelse. Som "grönsak" kan man ju få in en hel del från "naturens eget skafferi"!

På så vis blir många vilda växter i alla fall klart hälsobringande.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Merlin
          Inlägg 14-07-2006, 17:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Jag håller också med dig Amaira! Sk "naturmedel" kan vara vanskliga tom farliga att använda på egen hand. Tyvärr finns människor som struntar i sina medmänninskor och säljer vad som helst och i vilka kvantiteter som helst bara för att berika sig själva. Dessutom så är många okunniga om (bi)effekterna som naturligtvis även naturmedle har. mad.gif mad.gif
          Min farmor och farmorsmor sålde örter och teer "på torget" och var kända för sin seriositet. De visste vad de höll på med och var mycket restriktiva med en del örter/dekokter och teer. Många människor kan dock få hjälp av en viss ört. Jag brukar göra ringblomssalva till min man som lider av ett torreksem och är allergisk mot kyla (det kan man faktiskt vara laugh.gif ) och salvan hjälper mycket bra.

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon