Alltså med att rengöra kattlådan varje dag menade jag INTE att tvätta den, utan att rensa den! Det är förvånadsvärt många kattägare som tycker att det är ok att ha bajs och kissklumpar liggande i lådan i några dagar - speciellt om de har lock på lådan. Det tycker däremot inte katter, utan vill ha en ren låda att gå på - annars kan de strejka helt och gå på annat ställe. Dessutom ökar riskerna med att smittas av zoonosen toxoplasmos (tror jag det heter) radikalt om man låter avföring ligga i några dagar.
Tvätta lådan med rengöringsmedel räcker det att göra 1 gång i veckan. Men vissa tvättmedel gillar inte katter, man får prova sig fram!
Och jag vill bara tillägga att det finns en anledning till varför organisationer har satt 12 veckor som gräns, även om vissa kattungar klarar det bra att separeras från mamman tidigare! Jag förstår inte varför man inte kan visa större tålamod och förståelse för djurs behov av interaktion med sin mamma och syskon, utan tror att katter endast är till för människans förlustelse...

Herregud, det är bara några månader det gäller! Om man varit oförsiktig nog att inte kastrera sin honkatt så får man faktiskt hantera konsekvenserna! Eller om man bestämt sig för att ta hand om en dräktig hona så får man faktiskt också löpa linan ut!