CITAT (Ophelia @ 17-07-2006, 18:48)
Egentligen är ju det där med zoner något man kan se mellan tummen och pekfingret. Har man en väldränerad jord, kanske förhöjd rabatt och sedan i ett bra läge med skydd så kan man ju bo i zon 5 och ändå lyckas betydligt bättre med "känsliga" växter som enligt böcker klarar zon 2-3. Allt har sina för- och nackdelar. I mildare lägen kan ju barfrosten vara betydligt farligare än den rejäl dos med snö.
Zonknäckeri är ganska så roligt. Min kompis bor på ett ställe där grannarna (skiljer ca. 50 meter åt vardera sida) har lerjord men de har sandjord. Grannarna har alltid snö och tjäle kvar längst. En del buskar trivs inte alls hos dem och ynkas.
det är det jag med menar man kna ju göra det bästa för den som du sa.
men Kerstin sa själv hon gör ingget för den därför bler jag mer förvånad fast är man en zonknäckare som Kerstin så kan hon sin sak .
som jag själv har jga kottepalmer på friland å oliver m.m. i zon 2 å där för man med har andra jordtyper m.m. för dom ska klara vintern .
men vi kan ju säga så annars att en stor ginko i bra lägen klara sig i zon 5-6 för det gör den ju har jga å andra fått reda på nu .