Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> egena tillverkade självvattnade krukor, bästa sätt?
          intaiwrekk
          Inlägg 18-07-2006, 21:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 8 194

Mitt problem ligger i att en bra självvattnade kruka på typ sju liter kostar minst hundra spänn och en hink på tio liter på jula kostar 12 kr. Eftersom jag tänkt att odla 12 tobaksplantor under konstljus så blir det ju en jäkla skillnad på 12 gånger minst hundra spänn och 12 gånger 12 kr.

Så jag överväger hur en egentillvärkad kruka på bästa sätt kan se ut.

Har gjort en prototyp på ett tipps jag fick genom att fylla botten på hinken med lekakulor, borra hål i hinken där lekan möter jorden och skilja lekan och jorden åt med en vattengenomträngande duk. På så sätt så rinner överfödigt vatten ut och rötterna får syre. ¨

Detta funkar nog aldeles utmärkt, problemet är dock att själva lekakulorna tar ju upp den mesta av platsen där det skulle kunna vara vatten. Så en ide jag har är att ta en plastbunke av nåt slag och lägga i lekaan och borra den som en ost där vatten kan samlas. En annan ide är att skippa leka kulor totalt och bara ha en stor borrad plastbunke i botten med vatten i och jord runt omkring.

Jag har inte hunnit kolla på min prototyp som jag bygt än och jag undrar om lekakulor leder upp allt vattnet genom kapilärkraften som om det vore jord.

Detta låter nog ganska rörigt, men det jag igentligen vill veta är om det är någon som gjort egna sjävattnande krukor lr som vet hur man gör som kan ge mig tipps.

tack på förhand

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          intaiwrekk
          Inlägg 18-07-2006, 22:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 8 194

CITAT (flaxss @ 18-07-2006, 23:50)
          1. en vattentät kruka å sen  fyll ett lager med leca sen nåt tyg i mellan eller nåt  som skiljer jorden åt å sne ett elrör så du kan vattna med . samma sak som du menadde kankse

jepp det var så jag menade och elrör verkar ju smart för att vattna. Då funkar det ju bevisligen att vattnet sugs upp genom lekan och upp i jorden.

I så fall så kan man ju ha en genomborrad plastbeholllare bland lekan som en extra vattenreservoar.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 22:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon