neta
Personlig assistans kan du få hjälp att söka genom assistent företag, så behöver du inte kämpa mot Fk helt själv. Oftast är de på ass-företagen långt utbildade inom Lss- lagen och ett bra stöd. Jag arbetar åt Passal, men det finns många fler.
jag tror att egentligen du skulle kunna arbeta som hennes assistent mer än bara ett antal timmar i veckan. Mer lön, men mindre vårdbidrag eller vad det nu var du hade. Då blir det mindre krångel för dig att du inte ska få ha det och det enligt försäkringskassan. Men samtidigt är det bra att det finns en utomstående assistent för hela familjens skull
Observera nu att det inte är inlägg i den föregående debatten för jag erkänner att jag inte kan ngt om damen (hon är ju vuxen) och hennes sjukdomar men jag kan personlig assistans. Vad jag förstod så funkar inte alltid det kognitiva i hennes vardag, då är det jättebra med någon som finns där när hon behöver själv, inte när andra har tid pga arbete på annat håll.
Jag tror att ni sliter ut er på det här, många gör det och är dessutom helt motarbetade av alla instanser tom kommunen som ändå har det slutgiltiga ansvaret för det sociala och för individens vårdbehov.
Lycka till. Jag vill gärna evta hur det går, ni verkar vara en mor och dotter mot strömmen
Anita