CITAT (Lena N @ 12-08-2003, 23:16)
Om du ska använda pepparmyntan mot magkatarr är godis nog ingen bra idé. Brygg istället te på färsk eller torkad pepparmynta.
-----------------------------
den pepparmyntan som är i godis har nog inte växt någonstans.
jag ska nog förtydliga mig, man botar inte någon magkatarr med pepparmynta, varken i färsk form, te eller godis. däremot kan man få en tillfällig lindring, pepparmyntan har en viss hämmande effekt på syraproduktionen. orsaken till magkatarren kvarstår. godis har ibland varit det enda tillgängliga (glömt ta med tabletter, apotek stängt eller långt borta, kiosken är runt hörnet).
däremot är jag rätt så säker på att mintgodis oftast innehåller pepparmyntsolja, inte någon artificiell smaksättning. eftersom pepparmyntsolja är så pass smakrik så krävs ju så lite för att få ordentlig smak, till skillnad ifrån många andra smaksättare. så det är inte så mycket man kan tjäna på att göra det artificiellt... och även om så vore, så blir magen märkbart lugnare inom tio minuter, så om det är artificiellt så kan det också vara så att man inte bara lyckats kopiera smaken utan också fått med substansen som är syrahämmande på köpet...