Sandpäron växer fint hos mig i Roslagen. Inga frostskador alls under femton år, sedan jag sådde trädet. Jag hade då inga förväntningar på att det skulle övervintra alls, hade bara sett att ett frö redan grott i frukten jag köpt och planterade grodden i kruka på vintern för utplantering till sommaren.
Jag har bara ett träd så det har inte blivit pollinerat. Vackra blommor i små klasar har det varit i flera vårar. Har sått ett till men som är litet ännu. Den enda gång jag sett skador på kvistarna var efter den varma och fuktiga hösten 2000, de angreps av nån svamp men återhämtade sig ganska snabbt.
Det finns sorter som är framtagna för subtropiskt klimat, så det är nog inte konstigt att en del har erfarenheter av att de är värmekrävande. Jag kan ha det som ett prydnadsträd utan fruktförväntningar - även om päron vore fint... En del sorter är självpollinerande, andra behöver andra sandpäronsorter, en del kan bli pollinerade av vanliga päron. (Men de blommar lite senare.)
Sorten jag sådde är den vanligaste i fruktdisken - den med ljusbrunt strävt skal.
|