Det där med KRAV-märkning är inte helt okomplicerat trots allt. Att nåt är KRAV-märkt betyder ju inte att det är bra för miljön utan i bästa fall att det är lite mindre dåligt.
Det finns ju också flera faktorer som inte tas hänsyn till i märkningen, t.ex. transporter och förpackning. Jag tror t.ex. att det är betydligt mindre miljöbelastning att köpa ett "konvetionellt" äpple från Österlen än ett ekologiskt från Nya Zealand.
Det bästa är såklart om man kan handla en del av sina varor direkt hos producenterna i gårdsbutiker o.dyl. som faktiskt finns ganska gott om iaf. här i Skåne. Då får bonden behålla hela marginalen själv istället för att grossister, butiker och andra skall ta det mesta. Förutsättningen är ju att man inte behöver köra miltals för att komma till gårdsbutiken, då sparar man ju inte nåt på transporten jmf. att köpa sånt som transporterats landet (eller EU eller världen) runt.
Det finns också många ekologiska odlare (och mindre livsmedelsproducenter) som inte är ansluta till KRAV (eller Demeter) för att det är så pass dyrt om man inte har en stor produktion att sprida kostnaden över.
Frågan är svår och det ställs höga krav på konsumenten om man skall kunna ta beslut som faktiskt påverkar.
Jag försöker köpa så mycket KRAV-produkter jag kan, alltid ägg och för det mesta övriga basvaror som mjöl och grönsaker/rotfrukter. Hoppas på egna ägg nästa år och då kanske jag t.o.m. börjar äta kött (tupp

) så smått igen.
Rättvisemärkning tycker jag är sällan man ser men skall såklart uppmuntras så mycket man kan. Det borde gälla även andra produkter än livsmedel såklart men jag kan inte minnas att jag sett det på annat än möjligen kläder i nån liten "världsbutik".