CITAT (birgitek @ 26-07-2006, 15:05)
Själv skulle jag bemöta en sådan person med iskall, överlägsen vänlighet, det bruka fungera bra mot otrevliga personer. Att säga emot eller försvara sig brukar inte den typen av personer ta in.
Alltså i första hand ignorera, måste du tala med henne var överdrivet vänlig, är hon inte helt intelligensbefriad blir hon lite undrande och du har på inget sätt skadat din relation till din bror.
Birgit Ek
P.s Tycker mej ana att Du är väldigt kritisk mot hennes livsstil (har jag fel?) det kan ju vara det hon känner och därav det märkliga beteendet.
Sen var det väl din mans bror inte din?
D.s
Nej inte direkt kritisk. Hon får ha vilken livsstil hon vill så länge hon är snäll mot sitt barn.
Men det jag menar är mera att hon så att säga rackar ner på oss för att vår standard inte är tillräckligt hög. Samtidigt är hon inte kapabel att betala för den standard hon har.
Den tredje av min mans bröder råkar ha en väldigt högavlönad fru. Dom fjäskar hon för så in i norden. Det är nog mera det, jag känner mig illa berörd av. När man sparkar neråt och slickar uppåt. Jag känner både rika och fattiga människor och för mig har det ingen betydelse vilken årsinkomst de har.
Det viktiga är hur man är som människa. VIlken kvalite man har på insidan har inte med standard och bankkonton att göra.
Finns man när någon behöver det, kan man lita på personen, kan de skilja på rätt och fel, finns det empati, medmännsklighet osv.
Jag skulle aldrig någonsin kritisera folks heminredning, matlagning eller städning. Är det tillräckligt fint för dom som bor där så duger det åt mig.
Möjligtvis så kan jag säga till en gammal 85-årig dam som är utan hemhjälp att hon ser trött ut och behöver vila. Om du vill så kan jag dammsuga lite så länge medan du vilar och så sätter jag på fikat sedan. Väldigt försiktig skulle jag vara, så att det skulle mottagas som en god väns hjälp inte som kritik.
Och visst har du rätt Birgit. Iskall överlägsen vänlighet det fungerar skitbra.
Fast man måste nog kyla den invertes temtersturen hos sig själv sisådär en hundratjugograder först

för jag blir lite lätt varm och upphetsad av kommentarer som svägerskans.