CITAT (Hujedamig @ 27-07-2006, 10:39)
Hej!
Är ny här och efter 2 säsonger med idogt rensande av ogräs på våran odlingslott så skall vi övergå till kvadrat odling, jag fick Mel Bartholomews bok igår så den skall jag lusläsa!
Är det någon som har bilder på era kvadrater?
Vad odlar ni i dom? Vi tänkte odla lök, morötter, sallad, gurka, tomat, bönor, rödbetor, ärtor och kanske några blommor. Tips på vad som mr kan odlas i rutorna tas tacksamt emot :P
Räcker det med 4 kvadrater? vi är 2 vuxna och 2 yngre barn.
SKall man snickra ihop dom nu i slutet på säsongen eller är det bättre att göra det innan nästa säsong?
Allt kan odlas i kvadrater, odla det du gillar helt enkelt. Försök odla olika saker som är skördeklara vid olika tider.
4 kvadrater räcker ... eller inte ... det beror ju på hur mycket grönsaker ni äter och hur mycket ni har tid/lust/ork att ta hand om just när det är moget.
Att börja med fyra stycken är väl ganska lagom och sen kan ni ju lägga till någr varje säsong efterhand som ni vill ha mer utrymme.
Det är nog bättre att bygga och ställa ut dem till våren, onödigt att dom ska stå ute en extra vintern. Fast är du sugen på att bygga nu så bygg nu och sen fler till våren.
Dom behöver ju inte vara kvadratiska heller, mina är 1x4 meter och rymmer massor med gosaker. Lite bilder finns i mitt album "Köksträdgården" men det är inte uppdaterat sen början på juni, ska lägga upp mer bilder så småningom.