Nu har jag påbörjat mitt projekt.
Planen är som följer, jag kommer göra flera små land istället för ett stort som jag hade tänkt från början. Jag började på den första rektangeln igår som kommer vara 1.2 bred och än så länge 2 m lång (beror på att vi gjorde en miss när vi mätte, ursprungsplanen var 1.2 x 3 m). Vad tror ni ska jag utöka ytan till 3 m?
Tanken är att börja med tre eller fyra sådana rektanglar och sen se hur kul jag tycker det är/hur mycket tid jag har, det kanske blir fler i framtiden. Vad tror ni, om man tänkt odla potatis tex, är en sån yta alldeles för liten då? Vi är två personer och jag har inte tänkt bli helt självförsörjande utan ser det mest som en kul grej.
Det visade sig att den platsen jag valt ut var betydligt mer mullhaltig än övriga ställen på tomten där vi satt ner spaden. Den var mörkare färgen och "smuligare", när jag kom ner ca 40 cm så blev det lerigare. Det var alltså betydligt mer lättgrävt än jag trott. Våra grannar har häst så jag tänkt gå dit och tigga till mig lite hästskit att blanda ner i jorden. Kan man ta den direkt från gödselstacken eller måste man gör nåt med den? Jag har sett att man skrivit om gödsel som brunnit här på forumet, vad innebär det? Jag har inte tänkt att odla förrän till våren.
Jag vet inte varför men ren pallkrageodling tilltalar mig inte, det här kommer dock att påminna väldigt mycket om pallkragar då jag kommer bygga en ram runt varje land och se till att få upp odlingsbädden ca 20cm rnt omkringliggande mark. Den stora skillnaden är väl att jag inte kan flytta på mina ramar.
|