Fördelar:
Bygger man t.ex. 5 pallkragar på höjden behöver man inte kröka rygg
Lättklippt runt omkring
Lätt att spänna över fiberduk eller plast om man vill påskynda
Lättrensat
Man kan odla vad som helst. Nyttoväxter och blommor spelar ingen roll.
Morötter t.ex. blir raka och fina eftersom de har ett porösare djup att växa i och det verkar som allt växer bättre än på friland.
Skadedjur är lite mindre tycker jag.
Som någon tidigare skrev, har man som jag lerjord att jobba med är detta ett perfekt alternativ,betydligt mera lättarbetat och på våren så kan man börja lite tidigare eftersom det inte är så blött. Har alltid fått sått senare än mina bekanta som bor runt omkring. Men nu kan jag t.o.m. så tidigare
När vårbruket börjar och man vill vända om jorden så är det bara att ta av kragarna en efter en och flytta t.e.x. jorden någon annan stans och sedan blanda den med kompost eller ny jord och lägga tillbaka den.
Jag har även pallkragar till komposten. 2 rader med 5 i varje. En som är på gång och en som jag typ lägger höstens material i. Sedan är det även där lätt att ösa om med att bara ta av kragen och bearbeta när det sjunkit ihop.
Nackdelar:
Inte många men det kanske går åt lite mera jord, tycker jag i alla fall. Sedan torkar det ut lite fortare när det är sådant väder som nu i sommar.