Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ekomaten - en bluff?
          *Felix matte*
          Inlägg 17-08-2006, 09:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Inte nyttigar, inte bättre för miljön eller djuren...

Politik är väl vad det handlar om wink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 17-08-2006, 16:09
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Aftonbladet har länge kört en kampanj mot KRAV-märkt mat, åtminstone är det så jag upplevt bland annat Karin Ahlborgs tidigare artiklar i ämnet.

Artikeln är dessutom underlig; dels jämför man svenska besprutade produkter med importerade ekologiska, dels visar ju artikeln att det ekologiska ÄR bättre, fast dyrare.

"Resultatet visade att den svenskodlade moroten innehöll rester av iprodion, ett kemiskt bekämpningsmedel mot svampangrepp som är klassat som miljöfarligt och hälsoskadligt."

Vill Aftonbladets Karin Ahlborg ge denna morot till sina barn/barnbarn (vet ej om hon har, bara som exempel), eller vill hon hellre ge den ekologiska moroten? Att nivåerna ligger under gränsvärdet må vara sant, men bäst är väl att maten inte innehåller gifter alls.

KRAV måste för övrigt anpassa sig efter EUs regler, som är aningen konstiga. Dessa regler kräver väl att sjuka djur inte får behandlas med penicillin, utan ska behandlas med örtmedicin etc först. Fast KRAV har väl dispens från det...tror jag.

Jag äter inte ekologisk mat främst av nyttighet, jag tror inte ekologiska produkter är speciellt mycket nyttigare. Visst, det finns mer omega-3 i mjölk från kor som gått ute och käkat gräs än från kor som fått kraftfoder i ladugården. Och visst, dagens frukter innehåller mindre näringsämnen och mer vatten än förut, då de sannolikt drivits för hårt. Och ekologiska produkter har ofta bättre innehållsförteckning och färre okända eller skadliga ingredienser.
          Men huvudargumentet att köpa ekologiskt för mig är att jag tror det gynnar miljön och det öppna landskapet, samt i viss mån djuren.

Ekologiska produkter är f.ö inte speciellt mycket dyrare, de kräver lite mer areal per kg produkt, men, vi lägger ju en massa jordbruksmark i träda ändå så...om handeln i större omfattning börjar med kronpåslag istället för procentpåslag (och ännu värre) så skulle ekologiska produkter kunna konkurrera med förgiftade produkter även prismässigt.

Som exempel på tokigheter : Igår konstaterades att bönderna nog behöver ha 25 öre mer per kilo potatis, för att kompensera årets lägre skörd pga torka etc. Någon som vet hur mycket dyrare potatisen tros bli i affären? 2kr dyrare per kilo. Till skillnad från bonden som fått lägre skörd passar handeln istället på att trissa upp marginalerna. På liknande sätt överprissätts ekologiska produkter ofta. Jag brukar försöka köpa Rättvisemärkta bananer, eftersom jag tycker de smakar godare samt att jag föredrar bananer som inte besprutats av barn med en näsduk framför munnen. Men de kostar 12kr mer per kilo, skulle inte tro de kostar så mycket mer att producera...

Neh, orkar inte skriva mer, måste äta, men, återkommer nog i ämnet smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera

Inlägg i den här tråden
          Felix matte   Ekomaten - en bluff?   17-08-2006, 09:14
          netaave   Diskussionerna går höga om detta i vårt fikarum id...   17-08-2006, 10:21
          kristerh   Klart djuren har det bättre av att gå ute (som de ...   17-08-2006, 10:51
          LadyG   Det är KRAVs regler som är underliga, satta av fol...   17-08-2006, 11:10
          birgitek   Jomen det har jag vetat länge. Det är så pass dyrt...   17-08-2006, 11:41
          Snöflinga   Tror du verkligen att det är b...   17-08-2006, 16:23
          LadyG   De stackars djuren får ingen förebyggande behandli...   17-08-2006, 21:48
          Bee   Jag tror inte på Aftonbladet. Jag håller med om va...   17-08-2006, 21:57
          LadyG   Det är därför jag inte läser deras artiklar i ämne...   17-08-2006, 22:00
          Bee   Ja, då är nog SvDs bidrag färskare. Dom har under...   17-08-2006, 22:08
          LadyG   Men det är ju inte heller något nytt? :o Undrar...   17-08-2006, 22:26
          Pirum   Å andra sidan behöver man dosera konstgödsel nogg...   18-08-2006, 04:12
          KURT   Jag tycker att det mesta hon skriv...   18-08-2006, 05:49
          kristerh   iofs inte, men det är väl ett krav...   18-08-2006, 11:10
          Tesa   Pust...jag drar det igen då...ALLA kor i Sverige s...   18-08-2006, 11:29
          LadyG   Intressant! Kul med 'inside information...   18-08-2006, 11:41
          Farbror Blå   Jag handlar fortfarande ekologiskt när jag kan /h...   18-08-2006, 11:47
          kristerh   Jag såg en prisjämförelse om ekomat och på den var...   18-08-2006, 12:06
          Tesa   ..vet inte om jag sett nån förändr...   18-08-2006, 12:18
          LadyG   Jag tror att de flesta hellre köper svenskproducer...   18-08-2006, 12:35

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 19:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon