Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ekomaten - en bluff?
          *Felix matte*
          Inlägg 17-08-2006, 09:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Inte nyttigar, inte bättre för miljön eller djuren...

Politik är väl vad det handlar om wink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 18-08-2006, 04:12
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 22:48)
          det lättare att dosera konstgödsel än naturgödsel.

Å andra sidan behöver man dosera konstgödsel noggrannare. Dessutom ska konstgödsel framställas på något sätt. I dagsläget tillverkas den väl mestadels från fossil olja, i framtiden kanske man kan göra 'konstgödsel' från, tja, vegetabilier, vem vet. Eller, det KAN man såklart redan, men det är väl inte lika lönsamt.

Om vi vidgar horisonterna lite så kanske inte det svenska giftjordbruket är så illa, i ett internationellt perspektiv. Kanske det inte är så farligt att potatis eller äpplen duschas ett (halv-)dussin gånger per år i lite gift. Men går vi ut på den internationella arenan handlar det om liv och död. Tusentals människor dör som direkt följd av besprutning med bekämpningsmedel. Varje år. (källa är nån bok från en kurs jag läste, har inte exakt titel här) Hur många som dör eller skadas indirekt vet jag inte. När vi går omkring i sköna bomullströjor eller äter den där fläckfria bananen så ägnar vi kanske inte många tankar åt personerna som sprutat ut det där giftet, ofta utan tillräcklig information, utbildning eller skyddsutrustning. Vill vi att bananerna som säljs i butiken ska besprutas av barn?

Vill inte moralisera smile.gif Har säkert många synder på mitt samvete själv...ibland känner man ju att man borde flytta ut i skogen och äta blott rovor och potäter av hänsyn till världen, men jag tycker det är så trist när Aftonbladet (i mina ögon) gör en populistisk 'granskning' av KRAV och ekologisk mat, när det finns så mycket mer i ämnet de hade kunnat skriva.

Aftonbladet saknar exempelvis en fast miljösektion. Bara det är ju fantastiskt enormt förvånande anmärkningsvärt. Jan Danielsson brukade väl skriva lite grand någon gång i veckan, men, det var väl på 1990-talet när "miljön" fortfarande ansågs populär. Sen rationaliserades hans sida bort till förmån för mer skvaller. Till Aftonbladets försvar får väl sägas att ungefär alla andra svenska dagstidningar har lika usel miljöjournalistik. Det är en sak att RAPPORTERA om vad ANDRA skriver i miljöfrågor, det brukar svenska media ofta klara av, men att SJÄLVA orka TA REDA på saker, KONTINUERLIGT, nja, då krävs mer.

Ännu ett tillägg : Jag tycker att Karin Ahlborg tillhör de bästa journalisterna på Aftonbladet, utom just i fallet med ekologisk mat där vi tydligen länge haft skilda åsikter. Men annars skriver hon bra, och gör vettiga och angelägna undersökningar och beskrivningar av matbranschen.

--------------------
          zon2.5

Citera

Inlägg i den här tråden
          Felix matte   Ekomaten - en bluff?   17-08-2006, 09:14
          netaave   Diskussionerna går höga om detta i vårt fikarum id...   17-08-2006, 10:21
          kristerh   Klart djuren har det bättre av att gå ute (som de ...   17-08-2006, 10:51
          LadyG   Det är KRAVs regler som är underliga, satta av fol...   17-08-2006, 11:10
          birgitek   Jomen det har jag vetat länge. Det är så pass dyrt...   17-08-2006, 11:41
          Pirum   Aftonbladet har länge kört en kampanj mot KRAV-mär...   17-08-2006, 16:09
          Snöflinga   Tror du verkligen att det är b...   17-08-2006, 16:23
          LadyG   De stackars djuren får ingen förebyggande behandli...   17-08-2006, 21:48
          Bee   Jag tror inte på Aftonbladet. Jag håller med om va...   17-08-2006, 21:57
          LadyG   Det är därför jag inte läser deras artiklar i ämne...   17-08-2006, 22:00
          Bee   Ja, då är nog SvDs bidrag färskare. Dom har under...   17-08-2006, 22:08
          LadyG   Men det är ju inte heller något nytt? :o Undrar...   17-08-2006, 22:26
          KURT   Jag tycker att det mesta hon skriv...   18-08-2006, 05:49
          kristerh   iofs inte, men det är väl ett krav...   18-08-2006, 11:10
          Tesa   Pust...jag drar det igen då...ALLA kor i Sverige s...   18-08-2006, 11:29
          LadyG   Intressant! Kul med 'inside information...   18-08-2006, 11:41
          Farbror Blå   Jag handlar fortfarande ekologiskt när jag kan /h...   18-08-2006, 11:47
          kristerh   Jag såg en prisjämförelse om ekomat och på den var...   18-08-2006, 12:06
          Tesa   ..vet inte om jag sett nån förändr...   18-08-2006, 12:18
          LadyG   Jag tror att de flesta hellre köper svenskproducer...   18-08-2006, 12:35

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 03:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon