Blodförtunnande medel äter man när man för proppar i högtryckssystemet dvs ben lungor osv.
Om man får proppar i hjärnan så räknas det till lågtrycksystemet och har andra orsaker än propparna på andra sidan. Har man haft blodpropp i hjärnan så får man äta medecin mot förkalkning i blodkärlen. Det är avlagringar i blodkärlen som framförallt vid kraftiga blodtrycksvariationer kan lossna och slinka in i hjärnans små irrgångar. Det är dessa medeciner som får sämre effekt om man äter blodtrycksmedecin.
Olika medeciner kan ha olika icke önskvärda effekter på varandra så jag tycker att ni skall rådfråga er läkare om detta.
För mig är planen att jag skall minska i vikt för att under läkarkontroll kunna fasa ut blodtrycksmedecinen. Det skall man aldrig göra själv även om jag känner ganska bra om trycket är bra eller inte. Stiger det så får man surr i öronen nämligen.
Hoppas jag fick det där med hög och lågtryck rätt. Det var några år sedan jag fick förklaringen. Fast även om det skulle vara tvärt om så är i alla fall principen densamma.
|