Tack Ingrid för din hjälp! Mer frågor dock: Hur sprider sig ullöss från planta till planta? Jag har 3 Crassula:s som stått bredvid (ca 1-3 dm ifrån) min ullössangripna kalamodin (har läst att ullöss gärna angriper dem också), hur lång tid kan det tänkas ta innan lössen kommer/syns på dem (jag har inte sett några odjur på dem och trodde det var lugnt)? Ska jag ge dem en Provadomgång i förebyggande syfte? Finns det något hyfsat säkert "karantän-avstånd"?
Blir det bättre om växten får stå utomhus ett tag? Jag hade en palm med sköldlöss en gång och de försvann (temporärt bara dock) efter att palmen fick stå ute på sommaren (vet dock inte riktigt varför). Myror skadar väl inte sköld-/ulllöss? Har de några naturliga fiender utomhus man kan hoppas få hjälp från?
Min mor har efter MYCKET enträget sprutande, provadopins sättande och bortplockande fått sitt lagerträd rent från sköldlöss (peppar, peppar...). Det var rent av äcklande att se alla löss på den hårt angripna växten, men skam den som ger sig tydligen... Jag har inga problem att klämma bladlöss (i alla fall de gröna) men ullössen tar det emot att ens pilla på, lite lustigt hur olika man känner för nästan samma sak...
|