CITAT (LadyG @ 18-08-2006, 12:41)
Intressant! Kul med 'inside information'

Den här frågan stöttes och blöttes förra valet också, men jag betvivlar att någon förändring skedde? Tesa, du jobbar nära de frågorna, har du sett någon förändring de senatse tre åren?
..vet inte om jag sett nån förändring just när det gäller KRAV...mer än att man hör att folk inte tar det på allvar...
Det är som nån religion känns det som ibland...att det viktigaste är att tro..
Sen bryr man sig inte så mycket om att det diskuteras att miljövinsten i ena änden äts upp i den andra och att det läcker mer kväve från ekoodlat än från konventionellt..
Jag tycker nog att det liksom stelnat i sina former...egentligen borde det ju anpassas när man kommer med nya rön så att det hela tiden är det bästa för miljön...
Fast å andra sidan skulle ingen orka med det för nya rön kommer ju hela tiden
Var jag däremot ser en stor förändring är i bondekåren i allmänhet...bönder är trötta idag..och de blir bara färre och färre..
Det ställs allt mer krav och kostnaderna ökar hela tiden men vi får bara allt sämre betalt för våra produkter...alltså måste man effektivisera...hela tiden...för vi är längst ner i näringskedjan och vi har inga under oss som får ta stöten..
Och visst kan man effektivisera men bara till en viss gräns...sen går allt på rost och röta och nånstans blir det brister..
Och de som drabbas då är nog djuren till sist som får mindre omsorg för att tiden inte räcker till..
Men djurbönder är ett envist släkte som i de allra flesta fall månar mer om djurens hälsa än om sin egen så än så länge är det nog fler bönder än djur som far illa..
På nåt vis så är ju utvecklingen på väg åt helt fel håll...det var ju meningen att både djur och miljö skulle få det bättre...eller..
Men det kostar ju pengar...
Jag tror inte heller att det spelar så stor roll vad det snackas om i valrörelsen...det måste som sagt ändras i inställningen hos alla..i folksjälen...Mat som produceras på bästa möjliga sätt kommer att kosta mer...så mat måste bli viktigt igen! Nu är det för många ett nödvändigt ont bara..
Så heja på ni som köper KRAV...tanken är god iallafall och det är ett steg på vägen!