Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Syrenhortensia, Hopplöst fall?
          Karrolina
          Inlägg 16-08-2006, 08:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej!

Vi flyttade till hus förra sommaren. Tomten var inte omskött på decennier men jag har försökt att ta hand om det som fanns. I de flesta fall har det gått bra att få buskar och träd fina igen. Men det är en buska jah´g har misslyckats totalt med. Syrenhortensian. Den är planterad på norrsidan av huset och det var ganska djup skugga där tidigare. Vi tog ner en del träd i våras och nu har den bättre ljus. Marken känns ganska torr och hård för jämnan. Busken var flera meter hög, torr och fnasig och lutade för att få lite ljus.

Det jag gjorde var att jag sågade av alla grenar på olika höjd mellan 1-2 m. Anledningen till att jag gjorde så var att jag gillar sammarna men busken var alldeles för hög. Jag borde kanske kapat hela vid marken för nu ser den ganska lustig ut. Det har kommit massor av fina nya skott men bara en blomma i juni. Jag trodde att syrenhortensian blommade på årsskotten ungefär nu?

Sen rensade jag ur busken och luckrade jorden en bit runt och la på 2 säckar rododendronjord och gödsel.

Står bosken på ett dåligt ställe? Är det därför den inte blommar? Kan jag göra något mer för den eller är det bara att ta bort den?

/Karolina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Karrolina
          Inlägg 18-08-2006, 19:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hm.. Jag måste nog ta mig i kragen och upprätta ett album. Min buske är väldigt lik Ingas syrenhortensia. Bara det att den var så förbaskat hög och inte blommar. Men det är mycket troligt att den har stått där i 50 år. Då kanske den blir så hög? Och den kanske inte blommar för att den vantrivs på sin plats..

Hm.. Vi får väl se vad som händer nästa vår. Jag ger den en säsong till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon