CITAT (Felix matte @ 18-08-2006, 22:03)
CITAT (birgitek @ 18-08-2006, 20:03)
Visst är vissa läkare väldigt snabba att sjukskriva enl. min erfarenhet.
Kanske skulle jag egenligen inte uttala mig eftersom jag i princip aldrig varit sjuk.
Hur som helst är min rygg lite besvärlig i bland och när jag sökt hjälp för detta så har alltid sjukskrivning varit det första läkaren föreslagit, nu är det så att min rygg inte blir ett dugg sämre av att jag arbetar eftersom jag inte har ett för kroppen tungt arbete, däremot klarar min rygg inte alltid trädgårdsarbete. Det jag ville var alltså att få hjälp så att jag klarar fysikst arbete inte att bli sjukskriven, men det verkar många gånger som att det är enklast för läkaren att sjuskriva.
Birgit Ek
Tycker att du ska känna stor tacksamhet över att du kan tacka nej till sjukskrivning...
Många, många är de som är riktigt dåliga och ändå måste försöka kämpa och till sist stupar... antingen fysiskt eller psykiskt.... pga av att Försäkringskassan har beslutat att de inte är tillräckligt sjuka/arbetsoförmögna för att få sjukpenning.
Själv har jag inte haft några problem i anledning av min sjukskrivning eller sjukersättning, men har en bekant i liknande hälsoläge som kämpar i motvind och sakta bryts ner.

Självklart är jag tacksam att jag hittills varit i stort sett frisk, vad jag ville säga är att det kanske skiljer mellan olika läkare hur ofta de sjukskriver.
Försäkringskassan och försäkringsläkare har jag ingen erfarenhet av, men det är ju förfärligt om verkligt sjuka människor inte blir sjukskrivna.
Birgit Ek