Jag känner inte till om svartpoppeln skiljer sig från de andra poppelsorterna och tror inte jag sett en häck med denna heller. Vore intressant att se på bild! Vilken zon bor du i (eller var i landet bor du)? Fastigiatan är annars vanlig i häckar och den beskär man på vårvintern när värsta kylan släppt och innan saven stiger. Vissa andra poppelsorter kan man beskära också på vintern.
Att plantorna växer olika beror oftast på att de har olika växtförhållanden, det är mer sällan olika individer med samma förhållanden och ålder skiljer sig så mycket som 3-4 meter.
När sattes plantorna? Är de beskurna med genomgående stam tidigare eller har den toppbeskurits så att de förgrenar sig som formklippta buskar redan? Vilken slutlig höjd på häcken vill ni ha?
Om de har genomgående stam väntar man med att beskära toppskottet till dess det nått den höjd man vill ha. När man beskär detta börjar sidogrenar utveckla sig högt upp i häcken. I övrigt formbeskär man på bredden så att toppen är smalare än basen på häcken, så att ljuset når hela häcksidan. Om de växer mer som buskar eller ni vill att de ska göra det (jag tror detta är det enklaste med poppelhäckar) beskär ni i vårvinter, och då kan ni ta lite mer på de starkväxande och lite mindre på de svagväxande i samband med att ni jordförbättrar för de svaga. Om några år kan popplarna ha växt i takt med varandra och till dess får häcken ha ett lite vågigt utseende.
Man måste se på bild för att se hur olika plantorna utvecklats, men jag skulle gissa att det är bättre att jordförbättra och vänta på de mer svagväxande plantorna än att beskära de starkväxande hårt för att få jämnare höjd på kort sikt. När man beskär starkväxande, etablerade och friska popplar hårt svarar de med en mängd skott. Skillnaden på de som idag är svagare blir då ännu större.
--------------------
|