CITAT (Hasse_h @ 21-08-2003, 08:32)
Känns det inte som vi diskuterat detta förut?
Man kan fortfarande tycka vad man vill om företeelsen, ändå återkommer man till det faktum att man själv måste skydda sin dator mha antivirusprogram och brandväggar om man vill slippa problem.
I några fall har man ju faktiskt lyckats spåra upp virusskapare och faktiskt fått dem fällda i domstol. Men "kännbara straff", vad är det? 10 års samhällstjänst? Livstids fängelse? Gigantiska skadestånd? Tja...jag vet inte jag...
Ang "förut" övervägde jag att eventuellt fortsätta i den äldre tråden, men den handlade ju om ett annat virus.
Jag tycker det är smått tragikomiskt att hävda att alla användare i princip måste - och skulle kunna - ha absolut senaste skyddsprogram och högsta beredskap (och underförstått klara sig), när erfarenheterna från Sobigs "framgångar" tycks visa på att t.o.m. stora företag, organisationer, kommunala och statliga inrättningar och verk, och som det verkar, inte ens Regeringskansliet klarar det.
Personligen fick jag nya Sobig på ett tidigt stadium levererat från Stadsbyggnadskontorets nät.
Och enligt vissa källor slår Sobig nya rekord i spridningshastighet och -omfattning.