CITAT (ah56 @ 23-08-2006, 16:00)
CITAT (scorpan @ 23-08-2006, 15:55)
Hejsan!
Jag har inga egna barn,men en kompis till mig hade ett litet knep och det funkade väldigt bra för dom...
När de skolade in sin dotter på dagis så var ju nån av föräldrarna alltid med. När inskolningstiden så att säga var över så när mamma följde med henne till dagiset så gick de ( iden mån de kunde) till dagiset tidigare och mamman följde med in och var där bara några minuter tills dottern "glömde bort" sin mamma.....som då smög sig därifrån.
Jag vet inte om det är så man ska göra men hon gjorde så och gör det än idag.....smärtfritt lämnande på dagis.(enligt dom,sen vet jag ju inte iof hur dagispersonalen får ha det under dagen....men det är en annan story;) )
kram och lycka till
Det tror jag är en ovanligt dålig metod som ger otrygga barn. Budskapet till barnet är ju att om du inte har koll på mamma/pappa hela tiden så försvinner dom.
Jag kan säga så här att 2 av mina barn har varit på dagis, de var mammiga till tusen och skulle inte gå att lämna, men jag hade ju ett jobb som väntade och måste gå för att mina vårdtagare skulle få komma sig ur sängen och få frukost.
Jag gick lite tidigare med dom så att JAG klädde av dom de som skulle av, satt vid frukost om tid fanns, sedan så kom lek igång och då gick jag iväg, de hade fullt upp i flera timmar och hant inte med att märka att jag var borta.
Då jag kom så befann jag mig i uterummet och där såg personalen till att de alltid hittade mig då det var dags för hemgång.
Barnen var då ca 8 mån och 1,8 år.