CITAT (netaave @ 23-08-2006, 18:06)
CITAT (scorpan @ 23-08-2006, 15:55)
När inskolningstiden så att säga var över så när mamma följde med henne till dagiset så gick de ( iden mån de kunde) till dagiset tidigare och mamman följde med in och var där bara några minuter tills dottern "glömde bort" sin mamma.....som då smög sig därifrån.
Gör aldrig så!!!!!! Vad är det för dagispersonal som tillåter det?
Det kan ju resultera i att dottern slutar lita på sin mamma.
Herre gud jag blir alldeles upprörd när jag läser det där.
Att din lilla älskling gråter är nog ganska naturligt, det brukar i de flesta fall ge sig.
Barn är olika mogna på att lämnas och hon kanske behöver lite mer tid där själv innan hon blir varm i kläderna. Hon är ju glad när pappan kommer och hämtar så så hemskt kan det ju inte vara. Hon är ju också glad och positiv när ni går dit, då tänker hon förmodligen på barnen hon leker med och alla grejer där som är nya och spännande för henne.
Sen "kommer hon ihåg" att du ska gå och då kommer tårarna "för så enkelt ska väl inte mamma ha det att hon bara kan gå eller" det är nog början till den protest jag skrev om i en annan dagistråd. Det kan ju hända att du stannar, eller det kan ju hända att du kommer om hon gråter.
Försök att ha en så lugn lämning det bara går, ta av dig ytterkläderna och gå med in en stund men förbered henne på att du kommer att göra det och tala också om att du ska gå efter en stund.
Se till att hon vinkar till dig tillsammans med en personal, gör en ritual som återkommer det skapar trygghet, låt henne gråta, men gråt inte själv så hon ser det.
Begär ett föräldrasamtal, ett s.k. inskolningssamtal där du tillsammans med den personalen som är ansvarig för just din flicka kommer överens om den ritualen, det känns som ni i det här fallet behöver göra något annat än att vinka och att fröken sen går iväg med henne.
Du har rättigheter även som förälder. Och vi personal är flexibla och vill att det ska bli bra.
Det kommer att gå bra! Lycka till!
Jag tror absolut att hon trivs på dagis och jag har fullt förtroende för personalen. De är jättegulliga och min dotter gillar dem. Dessutom är det ett litet dagis och de flesta barnen verkar gå ganska korta dagar. Under inskolningen var det ibland fler personal än barn!
I går när jag skulle lägga Lillan så började hon sjunga bäää, bää, bää. Jag sjunger själv aldrig, av hänsyn till min omgivning. Min man kan inga svenska barnvisor så det var ju något hon lärt sig under dagen. Sen började hon "imsevimsa" med händerna och när jag sjöng så kunde hon alla rörelserna (hon kan inte prata ännu). Om hon inte gillat dagiset så skulle hon ju inte ha tid och lust att orka lära sig något. Nu kunde hon två sånger på bara en enda dag!
I morgon är det dags att lämna igen, men jag har tagit ett par timmar ledigt på eftermiddagen så att hon inte behöver gå så länge. Nästa vecka jobbar jag kvällar så då går hon bara tre dagar och tre timmar åt gången.