CITAT (netaave @ 23-08-2006, 19:42)
Nu ska jag säga något som kanske gör dig förskräckt Ester, men minns att jag har haft det här jobbet sen jag var 18, är 55 idag. Det är ett par år sen jag jobbade i grupperna, men är fortfarande kvar i dagissvängen.
I början av dagistiden och när man är så liten som två år och precis börjat tycker jag inte att det är bra med långa uppehåll. Barnen mår bäst av att vara där varje vardag, det är viktigt för tryggheten på dagis med kontinuteten. Det är också bra om dagistiden är minst 5 timmar per dag. Det blir två dagars uppehåll på helgen och längre tid än så gör att så små barn "glömmer" dagis.
Långa uppehåll eller gleshet mellan vistelsen gör att det tar längre tid att vänja in barnet. På 3 timmar hinner dom precis bli varma i kläderna, får förmodligen avstå något som kompisarna får göra när dom ska hem.
Senare när dom är ordentligt dagisvana och blir något år äldre, då klarar dom längre ledigheter och gleshet i vistelsen utan att bli avvanda.
Jag timvikarierar och räknas som arbetslös - dvs har jag 15 timmar i veckan om jag inte har jobb. Då ska hon gå 5 timmar åt gången tre dagar i veckan istället för 3 timmar 5 dagar. Vi bor på landet och har en bit att köra till dagis. Nästa veckan hade det blivit en massa extrakörande om jag skulle lämna henne tidigare än vad jag behöver så vi tyckte att 3 timmar fick räcka. Måndag + tisdag är jag ledig och då vill jag inte lämna bort henne

Jag jobbar ju på helgerna och ska jag lämna henne på mina lediga dagar så får jag ju knappt träffa henne alls.
I dag grät hon och klamrade sig fast vid mig när jag skulle gå. Inskolningsfröken fick bära iväg med henne till dockhörnan. Dröjde lite vid ytterdörren för att höra hur ledsen hon blev och efter en halv minut var hon i stort sett tyst. Maken ringde några minuter senare för att kolla hur det gått och då var allt lugnt.
När vi skolade in grät hon också varje gång jag lämnade henne och hon skulle vara inne. De gångerna de andra var ute på gården bara hon vinkade och sprang iväg.
I dag ska i allafall jag hämta henne. Har fått ledigt så att jag kan bli den som kommer hem först. Det är så roligt att se henne med de andra barnen då hon är glad och leker och inte när hon bara gråter.