Hujeda mig för dom åren , dom kommer man ihåg. Fast en sak lärde jag mig. Vi föräldrar är ofta alldeles för verbala och det är inte småbarns förstaspråk.
Småbarns förstaspråk är tonfall, kroppsspråk och känslostämningar. Så det är ditt tonfall, kroppsspråk och känslostämning som hon tolkar på väg till dagis och vid avskedet. Småbarn är alltid en spegel av mamma och pappa.
Så vet du med dig att dagiset är bra, så skall du tänka på det när du går till dagis, inte på att det kanske kommer att bli ett tråkigt avsked.
Måste du jobba så kan du inte göra annorlunda, Då är du säker på att du gör rätt med dagis. Tänk på ditt kroppspråk så att du uppträder säkert när du lämnar, annars märker den lilla ofelbart din osäkerhet och tolkar den som att något farligt kan hända.
Tänk på ditt tonfall. Pratar du högt upp i tonregistret med tröstande ord så är det inte tröst du förmedlar utan osäkerhet. Sänk rösten och låt glad och säker. Se glad ut när du går, hur jobbigt det än känns.
Med min minsta hade vi den grejen att jag kramade honom och talade om hur mycket jag skulle längra efter honom. Och att han skulle spara en kram till mig när jag kom tillbaka så att han inte hade slut på kramar. Han fick trösta mig helt enkelt och kännde sig stor och duktig.
Han gav minsann inte bort kramar hur som helst på dagis, han tog mest emot. Ofta kom kommentaren att näe, ingen kram, för den skall MIN mamma ha när hon kommer tebaks, så det så.
Nu är han tjogo år och jag får fortfarande kramar som tur är.

Vet inte vad jag skulle göra utan dom