Vad skulle de skrivit? Jag tror att kvinnor som är större än medium, eller small (x-small om man nu ska vara modell-storlek) är ganska trötta på att benämnas "stora", "kraftiga", "mulliga", "knubbiga", "runda" och alla andra ord som används för att beskriva en tjej som inte är pinnsmal, eller som har mycket kurvor. Är det inte konstigt att det enda ord som är positivt, och som används för att beskriva "XL-tjejer" (glömde ju det ordet) är just kvinnlig? De andra har en negativ klang. Det finns oerhört många fina ord för mindre (i storlek) kvinnor. Slank, smal, gracil, nätt, välformad, välbyggd etc. Är man "dåligt byggd" om man inte får plats i en storlek medium?
Kan det inte få vara okej att säga att dessa damer är kvinnliga, i så fall? Trots allt ÄR det ett uttryck som härstammar ur en vilja att beskriva något som är förbehållet kvinnan: tuttar & höfter. Jämför gärna med mänskligt, djuriskt, manligt, barnsligt etc.
Jag är den första att HEJA om det kommer ett bra ord som beskriver de av oss kvinnor som inte är nätta, slanka eller smala. Än så länge, kan jag dock inte komma på ett enda... Så då kanske vi kan få kalla oss kvinnliga då? För fet, det är jag verkligen inte - jag är bara kurvigare än många av mina medsystrar, och definitivt mer än de flesta män jag träffat.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|