Cilla, det är ett mycket lovvärt initiativ. Kanske skulle du också kunna beskriva min käpphäst - hur breda olika växter blir
Läste i natt i boken "Vår vintergröna trädgård" av Brita Johansson (Ica bokförlag) om rhododendron. Hon hävdar att det inte alls är lämpligt at ha marktäckande växer under rhododendron då dess rötter är så ytliga och att marktäckande växter stjäl plats och näring från dessa. Hennes rhododendron har mått mycket bätte sedan hon tog bort marktäckande växter. Intressant. Hon rekommenderar att bara ha täckbark eller att ha vackra tallbarr.
För övrigt tycker jag att beskriva växtenas rotsystem och hur man ska sköta dessa är det allra viktigaste. Sen spelar det ju ingen roll hur vi än pipplar med det som är ovan jord om inte grunden är ok. Hur nära vi kan plantera olika växter så att de inte får för trångt? En del har ju som sagt ytliga rötter andra drar långt ner.
En annan sak jag har tänkt på är hur nära man kan plantera kalkskyende och kalkälskande växter? Kan de vara grannar bara man i planteringsgropen förbereder olika växtvillkor? Hur går det då om några år då rötterna har spridit sig?
En annan sak: att man kring vissa träd ska ha "naken" jord. Men efter ett par år har ju rötterna växt ut så vilken nytta gör då ett 60 cm cirkelrunt naket parti?
Ja, som sagt, det är mycket kring växterna av det man inte ser som är oerhört intressant och viktigt. Jag vill alltid veta v a r f ö r man ska göra vissa saker, det känns mera meningsfullt att förbereda goda villkor då.
Som sagt Cilla, ett jättebra initiativ!