CITAT (Pirum @ 25-08-2006, 13:04)
Integriteten är ju ändå inte större än att närvarorapporter, betyg, etc, är offentliga handlingar som vem som helst kan titta i. Finns säkert goda skäl för detta, men, personligen tycker jag att det borde vara sekretess på sådant. Ska 'vem som helst' få veta att man kanske varit frånvarande väldigt mycket?
Ja det tycker jag många som anställer brukar ta reda på om man har varit borta mycket på sitt förra jobb och liknande innan de anställer personer idag så varför ska de inte kunna kontakta gymnasiet när de gäller ungdomar och kolla om de överhuvudtaget var där. Det brukar synas om det är giltig frånvaro eller ej.
När jag pratar med elever som en massa ogiltig frånvaro så brukar jag visa upp en platsannons där det står att ungdomar som söker ska lämna med ett udrag ur sitt närvaroregister, sedan visar jag eleven hur deras rapport ser ut och frågar om de tror att någon skulle anställa dem när de ser utdraget.
Efter vad jag förstått när jag pratat med en del gymnasieelever så tycker de att det är normalt att man är borta i snitt 20-30% de ser inget problem med det och att ha 4-5 sjukperioder i månaden ser de inte heller några problem med. Och ursäkterna till sjukdagarna är ganska fåniga ibland ex. på orsak till sjukskrivning för ungdomar jag hört är ex. jag drack hett te och brände mig på tungan och det gjorde så ont att jag gick och lade mig. Sedan skyller de på läraren när de inte hänger med på lektionerna, att det ofta beror på att de överhuvudtaget inte varit där så ofta tycker de ju inte är deras fel.