Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frukträdskräfta i toppen på ungt träd, Fruktträdskräfta i toppen på ungt träd
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 21-08-2003, 16:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Jag har ett Ingrid Marie träd som står väldigt utsatt för vind och det har redan (endast efter cirka 5 år) fått en märkbar lutning p g a vindens härjningar. För att i någon mån minska belastningen på hösten (då det i allmänhet blåser som mest) ville jag i år testa att göra en rejäl sommarbeskärning (JAS metoden) istället för den traditionella beskärningen på vårvintern som jag annars brukar utföra.

Men, under denna process uptäcker jag till min fasa att strax under toppskottet (cirka 1 1/2 meter) finns en tydlig antydan till fruktträdskräfta och djupa sprickor i grenklykorna (se bifogade bilder). Vad skall man göra åt detta? Hade trädet varit äldre hade jag kanske snabbt varit framme och kapat bort denna del av trädet och satsat på underliggande grenar men på ett så här pass ungt träd undrar jag om det är vettigt att göra ett sådant ingrepp. Eller blir jag rent av tvungen till det? Vad säger expertisen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 21-08-2003, 22:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svårt fall. Några saker att ta med i avgörandet:

1. Kräftan går inte att beskära bort ur trädet. Senare rön tyder på att svampen sprider sig också inne i trädet, det är säkert därför man får fortsatta angrepp även om man tycker man har skurit bort allt och man skurit bort det enda sår ett träd hade. Vissa tycker att de kan hålla lkräftan i sckack om de beskär bort såren och den inte spridit sig i hela trädet, men jag har också sett många exempel på motsatsen.

2. Stora snitt (i förhållande till trädets grovlek är detta ett stort snitt) och nya grenkragar som kommer från de nya grenarna som skjuter fart om man skär bort en topp är nya bra fästen för svampsporerna.

3. Vissa tycker att de kan hålla spridningen av kräftan i trädet nere genom att skrapa bort fnas och sporer i såren, och genom att skära bort lite av den övervallningsved som trädet svarar med (då svarar den med mer övervallning). En del talar emot detta, bl a att nya sår alltid är nya inkörsportar och att andra mänskliga åtgärder för att läka träd visat sig ha rent skadliga effekter. Jag testar ändå detta på ett antal träd sedan 4 år tillbaka. Tycker det är för tidigt att säga om det haft effekt eller inte.

4. Det här toppskottet med sin sidogren till vänster i bild kommer i sinom tid sannolikt att brytas eller strypas av kräftsåret om det får vara kvar. Genom att trädet är ungt kan det etablera ett nytt toppskott om man drastiskt skär av det intill närmaste friska sidogren. Om närmaste sidogren har hyfsat liten vinkel mot toppskottet kan denna spjälkas upp och formas till nytt toppskott. Om trädet inte sjuknar helt i kräfta kommer denna operation inte att synas om 5-10 år.

5. Vad du än väljer - att låta utvecklingen ha sin egen gång, att renskära såret, att kapa det sjuka stället - så har trädet en riskfylld framtid. Sätt ett äppelträd till i trädgården och välj en sort som inte är extra kräftkänslig. Ingrid Marie är extra känsligt, liksom Åkerö, Sävstaholm m fl. Om jag var du och hade plats för ett stort frukt-kronträd skulle jag välja ett E-plantmärkt äppelträd som stod på fröstam. Går att beställa.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 13:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon