CITAT (Hannele @ 27-08-2006, 11:41)
CITAT (Pirum @ 26-08-2006, 22:37)
För övrigt är det intressant att pseudofrågan fastighetsskatten fått så stort genomslag i debatten. Allt handlar om kronor och ören, och visst...men om nu skatten tas bort, vem talar då om den omfördelning av pengar som kommer att ske från dem som inte har till dem som har?
Tja, politikers jobb är ju att fördela pengar...
Fördela känslor är inte deras jobb.Ja, det är sant, men jag tycker det är mer intressant att diskutera vad vi gemensamt ska göra med samhällets resurser, mer intressant än om jag själv får nån procent höjd eller sänkt skatt hit eller dit. Jag tycker det är aningen förnedrande att exempelvis media alltid intervjuar "berörda" personer. Ja, det är ju delvis rimligt att de intervjuar barnfamiljer om barnfamiljer berörs. Men jag som inte är förälder berörs också av hur samhället behandlar barn eller barnfamiljer...jag berörs också av hur samhället behandlar äldre. Tycker att man som väljare underskattas (förnedras kanske är för grovt ord) om man hela tiden förutsätts vara sig själv och den egna plånboken närmast.
Jag tycker att fastighetsskatten är intressant såtillvida att den i väldigt stor utsträckning handlar om att se till den egna plånboken. Lägre skatt ger mer pengar i plånboken samt högre värde på huset. Vad som händer med övriga samhället, nä, det har ju inget med fastighetsskatten att göra... Det jag menar är att media, och politiker, och väljare, bör fokusera mer på vad som är effekterna av att fastighetsskatten (på sikt kanske) tas bort, förutom att några personer får mer eller mindre i de egna plånböckerna.