Har läst den här debatten med visst intresse (jag är ju själv apotekare och jobbar på apoteket). Så här är det med "stöldbegärliga" läkemedel: inga läkemedel som är narkotikaklassade (och det är i princip alla sömnmedel och lugnande medel, åtminstone de som kan missbrukas) får skickas med posten! Om man med "lyckopiller" menar antidepressiva tabletter (som cipramil och liknande) tror jag inte att det är alltför många som vill stjäla dessa - har du inte en depression (som ju fysiologiskt sätt är en kemisk obalans i hjärnan) får du ingen effekt av medicinen, och även om du nu skulle vara en deprimerad knarkoman så tar det flera veckor innan du får full effekt av läkemedlet. Rättså pointless.
Jag tror att det är en mycket liten andel av de läkemedel som missbrukas som överhuvud taget kommer från apoteket. Kontrollen är rätt hård på de förskrivande läkarna och det känner naturligtvis missbrukarna också till. så mycket enklare att köpa sina piller på plattan eller för den delen över internet.
Jag tycker att det är en självklarhet att kunna få sin medicin hemlevererad till dörren! Extra knasigt är det att läsa utgjutelser om de långa väntetiderna på apoteket samtidigt som man dissar den här typen av initiativ. Man får bestämma sig helt enkelt!